FRÅGOR OCH SVAR

1. Vilka kurser erbjuder ni?

Vi erbjuder HLR-kurser för allmänheten, både för Vuxen och Barn och HLR-kurser för sjukvården, både S-HLR Vuxen och A-HLR Vuxen.

2. Vad kostar en kurs?

Vi har fasta priser per deltagare eller per kurs med 6 eller 12 deltagare.

Se gärna vår prislista, där vi uppdaterar våra priser kontinuerligt. Det går alltid bra att kontakta oss för att diskutera omständigheter.

För kurser runt om i landet tillkommer resekostnader för instruktörerna.

3. Hur lång tid tar en kurs?

S-HLR repetitions utbildning - 2 timmar

A-HLR repetitions utbildning - 2 timmar

HLR Vuxen - 2 timmar

HLR Vuxen och akuta sjukdomstillstånd och olycksfall - 3 timmar

HLR Barn - 2 timmar

HLR Barn och akuta sjukdomstillstånd och olycksfall - 3 timmar

4. Vad menas med öppen kurs?

En öppen kurs är en kurs som är tillgänglig för deltagare från olika företag.

5. När vet jag om jag fått plats på den öppna kurserna?

Vi återkommer till er samma dag (9-17) för att bekräfta bokningen och svara på ev frågor som uppkommit.

6. Har ni öppna kurser i A-HLR Vuxen?

Nej. Men vi kan ta emot deltagare i A-HLR Vuxen på våra öppna kurser på S-HLR Vuxen. Vänligen kontakta oss vid intresse, så berättar vi mer.

7. Vad är skillnaden på en S-HLR repetitionsutbildning och en S-HLR grundutbildning?

Grundutbildning är en mer omfattande utbildning på 4-6 timmar som genomförs första gången du genomgår S-HLR utbildningen, medan repetitionsutbildningen utgår från vissa förkunskaper och tar ca 2,5 timmar.

8. Vem kommer att hålla kursen?

Alla våra instruktörer är legitmerade sjuksköterskor med mångårig erfarenhet och utbildade i Hjärt- lungräddning enligt HLR-rådets riktlinjer.

9. Är era instruktörer certifierade av HLR-rådet?

Ja, alla instruktörer är certifierade av HLR-rådet och legitimerade sjuksköterskor.

10. Hur många instruktörer är det per kurs?

Vid S-HLR och A-HLR kurs är det max 6 deltagare/instruktör. Vid fler deltagare än 6 kommer vi vara 2 instruktörer och dela på gruppen under de praktiska momenten.

Kurser för allmänheten, Vuxen och Barn HLR, är det max 12 deltagare/instruktör. Vid fler deltagare än 12 kommer vi vara 2 instruktörer.

11. Hur många deltagare är det per kurs?

Vuxen och Barn HLR, är det max 12 deltagare/kurs.

S-HLR och A-HLR kurs är det max 6 deltagare/kurs

12. Vilka förkunskaper krävs?

För HLR Vuxen och HLR Barn krävs inga förkunskaper men deltagarna rekommenderas genomföra webbutbildningen HLR Vuxen och HLR Barn på HLR-rådets hemsida https://www.hlr.nu/oppna-webbutbildningar/

För S-HLR Vuxen ska du har läst kursbok S-HLR och genomfört webbutbildning S-HLR Vuxen med godkänt resultat.

För A-HLR Vuxen ska du tidigare genomgått en S-HLR Vuxen samt läst kursbok A-HLR och genomfört webbutbildning A-HLR Vuxen med godkänt resultat.

13. Kan man köpa kursböcker av er?

Nej, den kan man köpa på HLR rådet https://hlrwebbutik.se/. Vissa kursböcker finns som e-bok.

14. Vad kostar en kursbok?

För HLR-kurser för alla behövs ingen kursbok.

Kursbok S-HLR Vuxen 201 kr ink moms.                                                                           Kursbok A-HLR Vuxen 201 kr ink moms, finns även som e-bok 170 kr ink moms.

15. Behöver kursdeltagna anmäla sig i HLR-rådets utbildningsportal?

Endast S-HLR och A-HLR kurser kräver anmälan via HLR-rådets utbildningsportal. Vi mejlar instruktion till deltagarna i samband med bokningsbekräftelse.

Ingen anmälan krävs för HLR Barn/Vuxen för allmänheten.

16. Varför behöver kursdeltagare i S och A-HLR vara anmälda via HLR-rådets utbildningsportal? 

För att kunna få digitalt utbildningsintyg som sparas på HLR-rådets utbildningsportal. Vi mejlar instruktion till deltagarna i samband med bokningsbekräftelse.

17. Vad får man för intyg?

Du får ett personligt digitalt kursintyg som du när som helst kan ladda ned från HLR-rådets utbildningsportal

18. Hur får man intyg?

Det personliga digitala intyget finns att ladda ned från HLR-rådets utbildningsportal.

19. Går det att få intyg på engelska?

Ja, intyg på engelska går att få i pdf format men ligger inte som ett nedladdningsbart digitalt intyg i HLR-rådets utbildningsportal. Be om intyg på engelska, så ordnar vi det.

20. Hur skapar man konto i HLR rådets utbildningsportal?

Gå till webbsida https://utbildningsportal.hlr.nu/. Högst upp till hö klicka på Meny och väl där skapar du ett användarkonto. Det namn som används kommer att stå på det digitala intyget. Var noga med att både för och efternamn finns med.

21. Hur får jag tillgång till webbutbildning i Hlr-rådets webbportal?

Om du ska gå kurs i S-HLR/A-HLR kurs, anmäl dig först till kursen på HLR-rådets utbildningsportal och gör webbutbildningen därifrån. Då ser din kursinstruktör att kursen är godkänd.

Öppna webbutbildningar för alla hittar du här: https://www.hlr.nu/oppna-webbutbildningar/

22. Är HLR-rådets webbutbildning obligatorisk?

Den är endast obligatorisk vid S-HLR och A-HLR.

23. Hur ser kursledaren att jag genomfört den obligatoriska webbutbildningen?

Genom att du anmäler/registrerar dig på kursen via HLR-rådets utbildningsportal och gör webbutbildningen därifrån, ser din kursledare din godkända webbutbildning.

24. Kan ni komma till oss och hålla utbildning? 

Ja, vi har all utrustning som behövs och är helt mobila. Vi är verksamma i hela Sverige.

25. Håller ni kurser i hela Sverige?

Vi utgår från Stockholm med omnejd, men åker på förfrågan ut i större delen av landet. Vid resor längre än 2 timmar enkel väg, tillkommer resekostnad och ev boendekostnad.

26. Vi har skickat en bokningsförfrågan i kontaktformuläret, vad händer nu?

Vi återkommer till er samma dag (9-17) för att bekräfta bokningen och svara på ev frågor som uppkommit.

27. Vi har skickat en bokningsförfrågan på era öppna kurser, vad händer nu? 

Vi återkommer till er samma dag (9-17) för att bekräfta bokningen och svara på ev frågor som uppkommit.

28. Vid avbokning, vad gäller?

Du avbokar och bokar om gratis fram till 7 dagar innan kursdatum, därefter debiteras halva utbildningskostnaden.

Avbokning och ombokning inom 48 timmar debiteras fullt belopp.

29. När och hur skickas fakturan?

Så snart din bokning är bekräftas skickas din faktura till dig som PDF till din e-post eller som e-faktura, med betalningsvillkor på 30 dagar.